Wijnegemnaren bezitten gemiddeld meer dan één wagen per huishouden. Daarnaast wonen we ook dicht bij elkaar en dicht bij de stad Antwerpen. Dit maakt dat er in Wijnegem in sommige buurten parkeerdruk is. De drukte is in bijna alle straten, zowel objectief als gevoelsmatig, sterk toegenomen. Dit heeft op verschillende manieren een negatieve impact op onze leefkwaliteit.
Het lokaal bestuur wil daarom inzetten op een mentaliteitswijziging van auto naar fiets als het gaat over kleine afstanden, het weren van sluipverkeer en het stimuleren van elektrische mobiliteit. We gaan maximaal voor een autoluw Wijnegem waar Wijnegemnaren hun mobiliteit slim kiezen. De doelstelling is om een beter evenwicht tussen vervoersmiddelen te krijgen in onze straten. Dit doen we door “stappen” en “trappen” aantrekkelijker en verkeersveiliger te maken.
We streven er naar om het gemiddeld autobezit per huishouden terug te brengen naar één. Dit doen we door ons te engageren dat iedere Wijnegemnaar binnen een radius van maximaal 500 meter over een deelwagen kan beschikken. Meer deelwagens betekent minder wagens in de straat, en dus mogelijkheden voor het ontharden van onze straten en het creëren van meer open groene ruimtes.
Deelmobiliteit in de kijker
Het lokaal bestuur focust zich op het omruilen van het bezit van een tweede wegen naar ‘mobiliteit als een dienst’. Dit gebeurt door erop toe te zien dat op jaarbasis minstens één infosessie inzake deelmobiliteit wordt georganiseerd.
Voorbehouden voor autodelen
Op de kaart van Wijnegem worden, verspreid over het hele grondgebied, parkeerplaatsen gekozen die exclusief voorbehouden worden voor autodelen. Het voorbeeld hiervoor is de parkeerplaats voor ‘Winnie’, de deelwagen van Partago die een voorbehouden plaatsje heeft op de parking van ’t Gasthuis.
De voorkeur zal uitgaan naar strategische plaatsen (zoals het Marktplein of de sporthal), en naar plaatsen waar de laadpaal rechtstreeks voorzien kan worden van groene stroom. Deze plaatsen zijn een stimulans voor het autodelen. Bovenop het faciliteren van de huidige autodelers, kunnen deze plaatsen ook een stimulans of uitnodiging zijn voor nieuwe spelers, om op deze locaties nieuwe deelwagens in te zetten.
Wijnegem Autoluw
Infrastructuurwerken verbeteren de verkeersveiligheid en kindvriendelijkheid van onze straten (asfalt), voetpaden (klinkers) en fietspaden (asfalt). Bij de (her)inrichting wordt er steeds vertrokken vanuit het Zone 30-principe, meer ruimte voor stappers en trappers en de ambitie om het gemotoriseerd verkeer in de wijk een lokaal karakter te geven. Hierbij wordt het evenwicht tussen verkeersfunctie en woonfunctie steeds bewaakt. Hoe meer mensen op de fiets en te voet, hoe minder CO2-uitstoot.
Buurtfietsenstallingen en weesfietsen
Op de kaart van Wijnegem worden strategische locaties gekozen waar grote (beveiligde) overdekte publieke fietsenstallingen worden geïnstalleerd. Weesfietsen krijgen een nieuwe bestemming. Inwoners wiens fiets is gestolen krijgen zo bijvoorbeeld tijdelijk één van de fietsen in bruikleen.
Deelbakfietsen en deelfietsen
In vervoersregio Antwerpen wordt een basisnetwerk van deelfietsen uitgerold. Het lokaal bestuur heeft er voor gekozen om dit basisnetwerk zelf aan te vullen, met drie extra locaties waar telkens zes bijkomende elektrische deelfietsen worden voorzien. Naast dit systeem van deelfietsen wordt ook een systeem van deelbakfietsen onderzocht.
Fietslease
Het personeel van het lokaal bestuur wordt gestimuleerd om het woon-werkverkeer met de fiets af te leggen. Dit gebeurt door het aanbieden van een fietsleaseplan, met een eerste instapmoment op 1 januari 2023.
Laadpunten
We stellen alles in het werk om te gaan voor 1,5 (semi-)publieke laadequivalent per 100 inwoners. Het lokaal bestuur werkt actief mee met de concessie partners voor het uitrollen van nieuwe laadinfrastructuur, en geeft zelf strategische locaties voor laadpalen door.
Autodelen (be)loont/d
Bewoners die starten met autodelen, zowel particulier als via een autodeelaanbieder, ontvangen een subsidie na het rijden van hun eerste 60 kilometer. Dit bedraagt 0,35 euro – 0,45 euro per kilometer. Het subsidiebedrag bedraagt nooit meer dan de actuele kilometerprijs die de deelwagen-ontlener betaalde om met de deelwagen te rijden.
Bewoners die voor het eerst wagen-uitlener worden, en dus starten met het delen van hun eigen wagen via een autodeelplatform, worden ook beloond. Zij krijgen het inschrijvingsgeld dat zij betalen bij instap in het autodeelplatform terugbetaald.
Hiervoor wordt een nieuw reglement opgemaakt dat voor goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Ruil je wagen in
Een gezin dat afscheid neemt van een auto, zonder deze te vervangen, ontvangt in ruil een jaarabonnement op de deelfietsen van Donkey Republic, een bon voor een aantal kilometer bij een deelwagenaanbieder of een bijdrage aan een abonnement voor het openbaar vervoer, met een maximum van 200 euro. De aanvraag gebeurt aan de hand van een bewijs van schrapping.
Hiervoor wordt een nieuw reglement opgemaakt dat voor goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Beleid ruimtelijke ordening met focus op STOAP-principe
In de stedenbouwkundige beleidslijn werken we een principe uit dat wanneer niet voldaan kan worden aan de parkeernorm er voorzien wordt in een verplichting tot de implementatie van een autodeelsysteem of een financiële last tot autodelen.
Lagere schoolkinderen massaal op de fiets
We stimuleren ouders en kinderen om met de fiets van en naar school te gaan. Het lokaal bestuur onderzoekt de beste manier om dit te doen, al dan niet door samen te werken met partners die werken met beloningen en evenementen. Samen met deze stimulansen kan ook de fietseducatie en verkeersveiligheid worden gestimuleerd.