10-daagse van de geestelijke gezondheid van 1 tot 10 oktober 

Het leven zoals we dat kennen, wordt dit jaar serieus op zijn kop gezet. Voor veel mensen gaat dit gepaard met onzekerheid, angst of stress. Het coronavirus heeft bijgevolg niet alleen gevolgen voor onze fysieke gezondheid, maar heeft ook een grote impact op de geestelijke gezondheid van de bevolking. Om deze onzekerheid goed door te komen is de veerkracht van mensen cruciaal. 

Van 1 tot 10 oktober willen we als gemeente Wijnegem tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid daarom de aandacht vestigen op het belang van veerkracht. Onder de noemer van 'Samen Veerkrachtig: Zorg voor elkaar, zorg voor veerkracht’ staan dit jaar (online) ontmoeting en verbinding centraal. Ook Wijnegem beslist om haar schouders onder het initiatief te zetten.  

In samenwerking met SIGO (Gemeente Brecht, Malle, Schilde, Schoten, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel) en PC Bethanië werkten we een campagne uit rond geestelijke gezondheid.

Meer te weten komen over de 10-daagse van de geestelijke gezondheid of andere activiteiten ontdekken. Neem een kijkje op www.samenveerkrachtig.be

Schrijf eens een kaartje 

Wist je dat je op verschillende plaatsen in de gemeenten gratis een postkaartje kan komen halen? De kaartjes zullen aangeboden worden: 
Ahoy/Living - Apothekers (3) - Sociale Dienst /OCMW - ’t Gasthuis – Gemeentehuis – Sportcentrum - Rusthuis Molenheide - Rusthuis Rustenborg  

De kaartjes hebben allemaal een leuke en positieve spreuk. Schrijf op de achterkant nog een fijne persoonlijke boodschap en verras iemand met dit kaartje. 

Weet je niet meteen naar wie je een kaartje kan sturen? Stop dan eentje in de desbetreffende boxen en wij bezorgen uw kaartje aan de meest kwetsbaren in onze gemeente. 

Hang een poster aan je raam.

Haal een poster af in ’t Gasthuis, Turnhoutsebaan 199, en hang hem zichtbaar aan je raam. Er zijn 5 verschillende affiches met leuke spreuken, er is 1 blancoaffiche die men zelf kan invullen. Zo vinden we positieve spreuken in het straatbeeld terug door middel van deze affiches.


10-STAPPEN FIT IN JE HOOFD 

Bekijk zeker onderstaande 10-stappen van fit in je hoofd met bijbehorend filmpjes. Laat je inspireren om tot een gezonder en gelukkiger leven te komen. Neem zeker ook een kijkje op hun website.

STAP 1 | VIND JEZELF OKE

Voel jij ook de behoefte om door iedereen gewaardeerd te worden? Streef je ook de perfectie na en wil je ook alles steeds onder controle hebben? Dat is onmogelijk. Je hoeft helemaal niet perfect te zijn. Je bent uniek en je verdient respect zoals je bent. Blijf voor ogen houden dat je meer dan de moeite waard bent.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 1:

STAP 2 | PRAAT EROVER

In je hoofd kunnen gedachten op hol slaan. Je gevoelens overweldigen je, ze dringen zich op, halen je uit je concentratie en verstoren je nachtrust. Door er met iemand over te praten, krijgen de dingen een naam en heb je er vat op. Dat je erover durft te praten, moet je eerder als een teken van sterkte dan van zwakte zien.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 2:

STAP 3 | BEWEEG

Pieker jij je soms ook suf? Kies een bewegingsactiviteit die je leuk vindt en makkelijk kan doen: fietsen, wandelen, joggen, … Je gaat vanzelf minder piekeren, je verhoogt je energiepeil én je doorzettingsvermogen. Gezonde vermoeidheid verbetert ook je slaap.

Weet je niet goed hoe te starten met bewegen neem dan zeker eens contact op met de Bewegen-op-verwijzing-coach. https://www.facebook.com/watch/?v=458179758105367

In Wijnegem is er een mooi aanbod aan wandelingen: 
* Ga samen met Lu Bresseleers op stap. www.wandelenisgezond.be 
* Wil je een historische wandeling maken? https://www.heemkringwijnegem.be/index.php?p=Historische_wandeling 
*Ook met Natuurpunt kan je fantastische wandelingen maken. Meer info: info@schijnvallei.be of 03 354 55 06 
* Wil je buiten Wijnegem gaan wandelen? Dan kan je met Jef Swinnen op stap. info@wandelcoach.be  of www.wandelcoach.be

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 3:

STAP 4 | PROBEER IETS NIEUWS

Iedereen kan iets nieuws leren maken of onder de knie krijgen. Je huis opnieuw inrichten, bloemschikken, een taart bakken, een leuke e-mail versturen, iemand aan het lachen maken,… Gebruik je fantasie. Iets nieuws proberen geeft je het gevoel dat je uniek bent en dat je leeft.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 4:

STAP 5 | REKEN OP VRIENDEN

Zolang je het zelf niet zegt, kunnen je vrienden ook niet weten hoe jij je voelt en hoeveel behoefte je hebt aan contact. Er is niets dat meer kracht geeft dan je door je vrienden aanvaard en begrepen te voelen. Sociale contacten houden je in leven.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 5:

STAP 6 | DURF NEE ZEGGEN

Op lange termijn loont een 'nee'. Nee tegen dat glas teveel, nee tegen iemand die iets vraagt waar je geen zin in hebt.
Pas als je nee durft te zeggen, ervaar je jezelf als iemand met eigen gevoelens en een eigen wil. Als 'nee' kan, wordt 'ja' een woord waar je echt plezier aan beleeft. Dan doe je weer dingen in volle vrijheid en geniet je ervan.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 6:

STAP 7 | GA ERVOOR

Durf je te engageren. Wie opgaat in een activiteit, vergeet even zijn beslommeringen en krijgt het gevoel dat hij echt leeft. Er bestaan 1001 manieren om je te engageren: een film kijken, vrienden opzoeken, een recept uitproberen, je dochter helpen bij haar huiswerk, voetballen, vrijen, poetsen, toneelspelen, actief zijn in een vereniging. 

De groep zorgt ervoor dat je kan opgaan in een activiteit. De activiteit helpt je om bij de groep te horen.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 7:

STAP 8 | DURF HULP VRAGEN

Je kunt niet alles zelf. Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Het is helemaal geen teken van hulpeloosheid, maar het bewijst dat je jezelf kunt redden. Je zult ervaren hoeveel deugd het doet dat iemand anders met je meedenkt. Ga bij jezelf na waarvoor je precies hulp nodig hebt en wie je daarvoor het best kunt aanspreken.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 8:

STAP 9 | GUN JEZELF RUST

Slorpen je werk, je kinderen, je ouders,… haast al je tijd op? Zo krijg je stress. Je wordt er prikkelbaar en slechtgehumeurd van. Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en las activiteiten in die je helpen om tot rust te komen.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 9:

STAP 10 | JE HOOFD BOVEN WATER

Zit je in een periode dat alles tegenvalt? Dan kun je soms niks meer doen dan het hoofd boven water proberen te houden:
gewoon van dag tot dag leven en niet te hard zijn voor jezelf. Als je verdrietig bent, huil dan eens uit, trek je even terug, bestel een kopje thee op een terrasje, wat frisse lucht snuiven of laat je koesteren. Misschien merkte je het al eens: ooit komen er betere tijden.

Bekijk de filmpjes die horen bij stap 10:


Bewegen op verwijzing  

Bewegen op verwijzing is een initiatief van het Vlaams Instituut Gezond Leven, gesteund door de Vlaamse overheid.

Wat houdt dit project concreet in?

Via dit project kunnen huisartsen Wijnegemnaren met een gezondheidsrisico doorverwijzen naar een Bewegen Op Verwijzing-coach. Als patiënt krijg je dan een beweegplan op maat van je persoonlijke coach.

Wat is het doel?

We hopen met dit project bij te dragen aan een actievere levensstijl voor de mensen die dat wensen, of diegenen die zelf de tijd niet vinden om op tijd en stond wat beweging in te lassen.

Kan ik me ook zonder doorverwijzing opgeven voor dit project?

Dat is uiteraard ook mogelijk! We verwijzen je graag door naar de Bewegen Op Verwijzing coach voor Wijnegem.