Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen door de vraag en het aanbod van openbaar vervoer beter op elkaar af te stemmen.
Een nieuwe mobiliteitsvisie, wat wil dat zeggen?
De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op plaatsen waar er meer reizigers vertrekken of aankomen zet De Lijn in op snellere en frequentere bus- en tramverbindingen. Op minder drukke plaatsen komt er flexvervoer, je reserveert dan vooraf een rit met de flexbus van de Lijn.
Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af.
Combimobiliteit, hoe werkt dat?
Centraal in deze nieuwe mobiliteitsvisie staat combimobiliteit. Combimobiliteit betekent dat je verschillende vervoermiddelen combineert om je bestemming te bereiken. Denk aan de trein, tram, bus, een deelfiets of deelwagen. Maar ook je eigen fiets gebruiken en wandelen horen erbij. Je wandelt of fietst bijvoorbeeld naar de tramterminus. Daar neem je de tram en dan de bus tot bij vrienden. Of je neemt de auto tot aan één van de buurtparkings in onze gemeente, daar spring je op een deelfiets of ga je te voet tot je bestemming.
Het uitgangspunt is dat scholen, ziekenhuizen, bedrijventerreinen, sportcentra, cultuurcentra en winkelcentra vlot bereikbaar moeten zijn voor iedereen.
Waar staat Hoppin vandaag?
Begin 2024 gebeurt de omschakeling van belbus naar flexvervoer ook in de rest van Vlaanderen. In het straatbeeld verschijnen ook steeds meer Hoppinpunten waar je vlot van het ene op het andere vervoermiddel kan overstappen. De Hoppin reisplanner zal je vanaf december 2023 kunnen gebruiken om je route te plannen.