Wijnegem doet mee aan #ByeByeGazon! Jij ook?
ByeByeGazon staat voor bloemrijke oases die voedsel bieden aan onze kleinste tuinbezoekers, en tegelijk ook zorgen voor een kleurrijke, levendige omgeving.
Wijnegem wil maar al te graag het goede voorbeeld geven door bepaalde stukken gras in het openbaar domein nog maar 2 tot 3 keer per jaar te maaien. Zo kunnen deze grasperken uitgroeien tot echte bloemenweides.
En hoewel er zo al een groot oppervlakte verbloemt is, hebben we jullie hulp nodig om echt een verschil te maken.
Hoe kan jij helpen?
Een perfect groen gazon vraagt vaak meer werk dan je lief is. Verticuteren, bemesten, maaien… en dan tijdens warme of droge periodes krijgen veel gazons het toch nog moeilijk.
Bovendien verdwijnen door die korte en nette tuinen de bloemen die juist belangrijk zijn voor bijen, vlinders en andere insecten. En hoe moeilijker zij het krijgen om te overleven, hoe minder planten bestoven worden en hoe minder voeding voor ons. Het is een domino-effect dat al stillaan begonnen is, maar alle stenen liggen nog lang niet om. We kunnen er nog iets aan doen!
Er is een makkelijke manier om deze diertjes te helpen. Geef een stukje gazon terug aan de natuur… bijvoorbeeld één vierkante meter niet meer maaien… en wil je meteen helemaal los gaan: zaai dan een stuk in met inheemse en biologische bloemzaadmengsels en stop in het najaar biologische bloembollen in de grond.
Stel je voor: minder maaien, meer tijd voor aperitief en er vliegt al eens een vlinder voorbij!
Niet alleen je tuin, ook je berm kan meedoen!
Wist je dat je niet alleen je tuin maar ook de berm voor je deur deels kan laten verruigen? Deze berm is openbaar terrein – de gemeente staat in voor het tweejaarlijkse onderhoud –, maar het staat je natuurlijk vrij om jouw stukje berm een fleurige natuurboost te geven:
- Maai één strook naast de rijbaan en laat de rest van het gras groeien. Het zal niet lang duren voor de eerste wilde bloemen komen piepen.
Laat iedereen weten dat jij een trotse bermbooster bent met onze toffe bermbordjes. Zo weten de mensen van de bermbeheerdienst dat ze de berm voor jouw huis niet hoeven te maaien, en wie weet inspireer je er ook andere inwoners mee! Haal je gratis bermbordje af aan de onthaalbalie van ons gemeentehuis.
Vergeet je niet te registreren!
Doe jij ook mee? Registreer je dan www.byebyegazon.be, je maakt zo ook nog kans op een leuke prijs!
Ontdek Wijnegem in bloei
Ook op het openbaar domein van Wijnegem laten we het groen volop groeien. Daarom stippelden we een leuke insectensafari uit langs alle locaties die deelnemen aan de Bye Bye Gazon-actie. Kan jij de bloemenbingo volledig afstrepen? De bloemenbingo is vanaf 1 juni 2026 verkrijgbaar aan het onthaal van het gemeentehuis en de balie van ’t Gasthuis. Lever je je ingevulde bloemenbingo nadien weer in? Dan krijg je een leuk cadeautje (zo lang de voorraad strekt). Veel wandelplezier!


