Bescherm ouderen tegen bankhelpdeskfraude

Gepubliceerd op maandag 24 jun 2024 om 15:13
Bankhelpdeskfraude is een sluwe vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als medewerkers van de bank. Hierbij proberen ze financiële informatie te verkrijgen of geld te stelen van nietsvermoedende slachtoffers.

Iedereen kan slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude. Toch zien we dat vooral ouderen vaak het doelwit zijn. Het komt wel eens voor dat hun hele pensioenpotje leeggeroofd wordt, met alle gevolgen van dien. Zowel de financiële als mentale schade is enorm. 

Wij geven je enkele tips rond online oplichting. Lees deze door en bescherm jezelf! 

1. Bankmedewerkers vragen nooit om persoonlijke info

Het is niet normaal dat een bank om pincodes, wachtwoorden of volledige bankkaartnummers vraagt. Dat doen zij nooit, en zeker niet via de telefoon of via e-mail.

2. Geef nooit gevoelige informatie aan vreemden

Het is gevaarlijk om gevoelige informatie te delen met mensen die je niet kent via de telefoon, e-mail of berichten, ook als ze beweren van de bank te zijn. Vertel ook niet of er waardevolle spullen in huis te vinden zijn. 

3. Wees voorzichtig met ongevraagde oproepen

Als de bank belt zonder dat je erom gevraagd hebt, beëindig je best het gesprek en zoek je zelf eerst het telefoonnummer van de bank op om hen zelf te bellen. Criminelen kunnen namelijk met allerlei trucjes en technologieën doen lijken alsof de bank belt. 

4. Vraag om hulp 

Aarzel niet om hulp in te schakelen als je twijfelt over een telefoontje of bericht. Het is altijd beter een bekend persoon, zoals familie, vrienden of de bank zelf, om advies te vragen. 

5. Let op sluwe trucjes 

Criminelen proberen je bang te maken of onder druk te zetten, door bijvoorbeeld te zeggen dat er haast bij zit. Echte bankmedewerkers zullen nooit op deze manier handelen. 

6. Meld verdachte activiteiten en doe aangifte 

Het is belangrijk om verdachte zaken steeds te melden bij de politie en bij de bank. Zo kunnen anderen beschermd worden tegen deze form van fraude. Als je toch slachtoffer bent geworden, is het belangrijk om heel snel actie te ondernemen om te voorkomen dat het erger wordt. Waarschuw de bank en de webshop en doe aangifte bij jouw plaatselijke politie. Dit kan helpen om verdere problemen te voorkomen. Het helpt de politie ook om de criminelen op te sporen. Tot slot kan je ook Card Stop bellen om je bankkaart te laten blokkeren.